NRD Начало
Събота, 7 Юни 2025
Начало Цветни аспекти Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза директорът на фестивала
897
Цветни аспекти

Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза директорът на фестивала

Тази оценка направи в интервю Джанер Акгюн, художествен ръководител на Турската държавна опера и балет в Истанбул и оперен певец, баритон. Приключилият наскоро традиционен международен фестивал за опера и балет се проведе в Истанбул тази година за 16-и път. В културния център Ататюрк, чиято зала е с капацитет от около две хиляди зрители, се състояха 20 представления на общо 11 произведения на оперното и балетното изкуство. 

| 06 Юни 2025, 17:17 ч.
Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза  директорът на фестивала
Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза директорът на фестивала
Снимка © Нахиде Дениз

Участието на Софийската опера и балет с операта “Електра” от Рихард Щраус е била една от кулминациите на тазгодишния фестивал за оперно и балетно изкуство в Истанбул.

Конкурс за статичен 3D мапинг ще даде възможност на петима артисти да покажат своите произведения

Фотографска изложба "Япония – Където миналото среща бъдещето" на Минко Михайлов беше открит

Ремонтът на Айфеловата кула, който започна през 2019 г. и включва мащабен проект за пребоядисване

Виктория Динкова (Vick) представя новата си песен Split с

Кметът на Рио де Жанейро облекчи новите ограничения за музика на живо на плажове

Тази оценка направи в интервю Джанер Акгюн, художествен ръководител на Турската държавна опера и балет в Истанбул и оперен певец, баритон.

Приключилият наскоро традиционен международен фестивал за опера и балет се проведе в Истанбул тази година за 16-и път.

В културния център "Ататюрк", чиято зала е с капацитет от около две хиляди зрители, се състояха 20 представления на общо 11 произведения на оперното и балетното изкуство. 

Джанер Акгюн*, който е директор на фестивала, каза в интервю специално, че представленията са били посетени от общо около 20 хиляди зрители, което е с 1,7 пъти повече в сравнение с предходната година. Той сподели също, че участието на Софийската опера и балет с операта “Електра” от Рихард Щраус под режисурата на маестро Пламен Карталов е била една от кулминациите на тазгодишния фестивал и разказа за подготовката на представлението.

“При едно мое посещение в Софийската  опера и балет се запознах с  директора - маестро Пламен Карталов. Той ми разказа за Вагнеровия фестивал, който се провежда в България. Бях изумен от любовта на Пламен Карталов, която демонстрира към Вагнер и неговото творчество. И не само това, той е творец от голяма величина, който много добре познава немския, френския и италианския репертоар, но особено Вагнер и Щраус. Той е личност, отдадена всецяло на културата и изкуството, и тази обич е успял да предаде на изпълнителите, на ансамбъла и на зрителите. В същото време маестро Пламен Карталов е пионер и един от лидерите на операта, балета и артистичния живот в България. Разбрахме се много добре. Той също така подчерта колко важна е комуникацията за развитието на културните връзки между Турция и България”, каза Акгюн. 

Изложби, посветени на двама от героите на Освобождението на България – ген. Михаил Скобелев

Хората ходят на театър само за да се смеят и това е една тенденция, която ме тревожи. Това каза а

Творби от резиденция „Средна гора“ на Вълко Червенков ще бъдат показани в галерия &bd

„Мистерията на българските гласове“, „Молец“ и световният шампион по бийт

Състраданието към нещастието на другия ни събира и възвръща любовта. Това казва актьорът

От тази среща с маестро Пламен Карталов се ражда и идеята да поканят Софийската опера и балет да участва във фестивала.

“Споделих идеята с генералния директор на Държавната опера и балет г-н Тан Сагтюрк и включихме гостуването на Софийската опера и балет в програмата на Фестивала. От своя страна маестро Пламен Карталов предложи да представят операта „Електра“. Много сме доволни. Още по-щастлив съм, че гостите от България уважиха нашия фестивал. Операта, която българските оперни актьори представиха на сцената на културния център "Ататюрк" в Истанбул пред близо 2 хиляди зрители, които бурно аплодираха изпълнението, определено вдигна нивото на нашия фестивал, добави един цвят към него", заяви Джанер Акгюн.

Художественият ръководител на Истанбулската опера и балет добави, че за последно операта "Електра" на Рихард Щраус се е играла от Истанбулската опера и балет през 2007 г.

”18 години по-късно трупата на Софийската опера и балет връща блясъка на едно от най-силните произведения на гръцката трагедия”, коментира той.

На въпрос дали има разлика между изпълненията и какви са впечатленията от постановката на софийската трупа, Акгюн посочи, че съставът на Софийската опера и балет е изпълнил зрелищно и запомнящо се представление.

“Сценичната версия на операта “Електра”, която представиха нашите гости от София впечатли с визуалната интерпретация, с великолепния декор и затаяващото дъха напрежение от началото до края на представлението.

Бяхме зрители на един много различен стил по отношение на постановка и изпълнение, което ще се запомни. Разбира се, че има разлика в режисьорската работа, в музикалния език и интерпретацията. Великолепният пърформанс на изпълнителите и на оркестъра показа, че оперното изкуство е универсално.

“Електра” на Рихард Щраус е едно от най-силните произведения на гръцката трагедия, в което се интерпретират теми като отмъщение, справедливост и семейни връзки с голяма драматична сила. Важното за нас бе да съберем музиката на Рихард Щраус с великолепните гласове на артистите от България", каза той.

Джанер Акгюн изказа и специална благодарност на маестро Пламен Карталов, директора на Софийската опера и балет, за "великолепната режисура на този спектакъл".

"Многопластовата музика на Щраус, съчетана с поразителната сценична интерпретация на Карталов, предложи на публиката незабравимо оперно преживяване", посочи той.

"Оркестърът на Софийската опера и балет, дирижиран от опитния диригент Евън-Алексис Крист, привлече вниманието с музикално богатата си оркестрация и интензивна драматична структура. Сценичният дизайн на произведението също подкрепя мощния наратив на продукцията. Операта е универсално изкуство, има определени правила, но в постановката на “Електра” на Софийската опера и балет, която бе представена на нашия фестивал, определено се усети големият опит и творческа работа на режисьора Пламен Карталов. Хореографията на Фреди Францути, костюмите на Лео Кулаш, сценографията на Свен Йонке и светлинният дизайн на Андрей Хайдиняк създаваха визуално и слухово единство на сцената, канейки публиката в мрачния и омайващ свят на Електра", каза още художественият ръководител на Истанбулската опера и балет.

Акгюн подчерта, че са поставили основите на сътрудничество между Турската държавна опера и балет и Софийската опера и балет.

“Контактите ни с маестро Пламен Карталов ще продължат. В Истанбул разговаряхме за реализиране на различни проекти като обмен на артисти, постановки в Истанбул и София, участия във фестивали и пр., за чието реализиране има желание и интерес от двете страни в името на сътрудничеството в областта на културата и изкуството. Вярвам, че оттук нататък ще имаме повече гостувания. Истанбул е място, което свързва Изтока и Запада. И ние ще полагаме всички усилия, за да поддържаме тази визия", заяви още той.

На Истанбулския международен фестивал за опера и балет имаше и друг български мотив - откриването се дирижираше от шеф-диригента на Софийската филхармония Найден Тодоров. В гала представлението под ръководството на българския диригент участваха турски и чуждестранни оперни изпълнители. То бе посветено на 10-ата годишнина от смъртта на турската оперна прима Лейля Генджер.

Турската държавна опера и балет представи за пръв път премиерата на операта “Гилгамеш”, композирана от Аднан Сайгун. "Гилгамеш" се смята за най-старият епос на древна Месопотамия и вторият най-стар религиозен текст след "Текстовете от пирамидите".

Освен Софийската опера и балет в истанбулския фестивал участваха Театърът на балета на Борис Ейфман от Санкт Петербург, Балетът на турската държавна опера и балет, оперни певци от Китай, Република Корея и др.

Фестивалът в Истанбул е главният от четирите международни фестивали за опера и балет на Турция, които се провеждат от месец май до месец септември в Истанбул, Анталия, Бодрум и Измир/Борнова.

* Джанер Акгюн е завършил оперния отдел на Държавната консерватория в Университета "Хаджеттепе" в Анкара. През 2011 година е избран за най-добър оперен певец на годината в конкурса на Фондация „Семиха Берксой“. Продължава артистичния си живот на сцената като изпълнител и   като художествен ръководител, продуцира нови произведения от турски композитори.

     

   

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Повече от 50 филма ще бъдат показани в първото издание на Sofia Short Fest
Sofia Short Fest (SSF) – софийският форум, посветен на късометражното кино във всички негови измерения ще се проведе между 13 и 15 юни, съобщават от екипа.  Церемонията ...
Маслена картина на Търнър, открита след 150-годишно забвение, отива на търг
Първата маслена картина на Търнър, която някога е била част от изложба, ще бъде пусната на търг, след като беше изгубена за повече от 150 години, съобщава Би Би Си. The Rising Squ ...
Премиерна прожекция на документалния филм за българското Черноморие "1 SEA"
Документалният филм "1 SEA", който популяризира българското Черноморие, като място за приключения, спорт и устойчив туризъм, ще бъде представен премиерно в Културен дом НХК в Бурга ...
„Институтът“ – новият телевизионен трилър по Стивън Кинг имаше премиера в Лондон
Американският писател Стивън Кинг и режисьорът Джак Бендер отново влязоха в тандем за нов телевизионен трилър „Институтът“, който имаше премиера в Лондон, пише Ройтерс. ...
Балетна и танцова школа „Бисер“ празнува с концерт 40-годишнина от създаването си
Балетна и танцова школа „Бисер“ празнува 40-годишнина от създаването си с юбилейния концерт „40 бисерни стъпки“. Събитието ще се проведе на 7 юни в Мл ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Йордан Пенков - J.Pank подрежда ретроспективната изложба Black&White
Йордан Пенков, известен като J.Pank, подрежда свои графични творби в столичната галерия „Графикарт“. Експозицията Black&White ще бъде показана от 11 юни до 4 юли, с ...
Международна изложба „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение“
Международна изложба, посветена на съвременните фотография и видео арт с въпрос ще бъде представена в София. Експозицията „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение ...
Повече от 50 филма ще бъдат показани в първото издание на Sofia Short Fest
Sofia Short Fest (SSF) – софийският форум, посветен на късометражното кино във всички негови измерения ще се проведе между 13 и 15 юни, съобщават от екипа.  Церемонията ...
Бойка Велкова поставя „Театър“ по Съмърсет Моъм в Народния театър
В Народния театър „Иван Вазов“ започнаха репетициите на спектакъла „Театър“ – сценична адаптация на едноименния роман на Съмърсет Моъм. Премиерата ще ...
Маслена картина на Търнър, открита след 150-годишно забвение, отива на търг
Първата маслена картина на Търнър, която някога е била част от изложба, ще бъде пусната на търг, след като беше изгубена за повече от 150 години, съобщава Би Би Си. The Rising Squ ...
Тикер в 06:00 ч.
Йордан Пенков, известен като J.Pank, подрежда свои графични творби в столичната ...
Начало Цветни аспекти
897
Цветни аспекти

Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза директорът на фестивала

Тази оценка направи в интервю Джанер Акгюн, художествен ръководител на Турската държавна опера и балет в Истанбул и оперен певец, баритон. Приключилият наскоро традиционен международен фестивал за опера и балет се проведе в Истанбул тази година за 16-и път. В културния център Ататюрк, чиято зала е с капацитет от около две хиляди зрители, се състояха 20 представления на общо 11 произведения на оперното и балетното изкуство. 

| 06 Юни 2025, 17:17 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза  директорът на фестивала
Софийската опера и балет вдигна нивото на истанбулския международен фестивал, каза директорът на фестивала
Снимка © Нахиде Дениз

Участието на Софийската опера и балет с операта “Електра” от Рихард Щраус е била една от кулминациите на тазгодишния фестивал за оперно и балетно изкуство в Истанбул.

Тази оценка направи в интервю Джанер Акгюн, художествен ръководител на Турската държавна опера и балет в Истанбул и оперен певец, баритон.

Приключилият наскоро традиционен международен фестивал за опера и балет се проведе в Истанбул тази година за 16-и път.

В културния център "Ататюрк", чиято зала е с капацитет от около две хиляди зрители, се състояха 20 представления на общо 11 произведения на оперното и балетното изкуство. 

Джанер Акгюн*, който е директор на фестивала, каза в интервю специално, че представленията са били посетени от общо около 20 хиляди зрители, което е с 1,7 пъти повече в сравнение с предходната година. Той сподели също, че участието на Софийската опера и балет с операта “Електра” от Рихард Щраус под режисурата на маестро Пламен Карталов е била една от кулминациите на тазгодишния фестивал и разказа за подготовката на представлението.

“При едно мое посещение в Софийската  опера и балет се запознах с  директора - маестро Пламен Карталов. Той ми разказа за Вагнеровия фестивал, който се провежда в България. Бях изумен от любовта на Пламен Карталов, която демонстрира към Вагнер и неговото творчество. И не само това, той е творец от голяма величина, който много добре познава немския, френския и италианския репертоар, но особено Вагнер и Щраус. Той е личност, отдадена всецяло на културата и изкуството, и тази обич е успял да предаде на изпълнителите, на ансамбъла и на зрителите. В същото време маестро Пламен Карталов е пионер и един от лидерите на операта, балета и артистичния живот в България. Разбрахме се много добре. Той също така подчерта колко важна е комуникацията за развитието на културните връзки между Турция и България”, каза Акгюн. 

От тази среща с маестро Пламен Карталов се ражда и идеята да поканят Софийската опера и балет да участва във фестивала.

“Споделих идеята с генералния директор на Държавната опера и балет г-н Тан Сагтюрк и включихме гостуването на Софийската опера и балет в програмата на Фестивала. От своя страна маестро Пламен Карталов предложи да представят операта „Електра“. Много сме доволни. Още по-щастлив съм, че гостите от България уважиха нашия фестивал. Операта, която българските оперни актьори представиха на сцената на културния център "Ататюрк" в Истанбул пред близо 2 хиляди зрители, които бурно аплодираха изпълнението, определено вдигна нивото на нашия фестивал, добави един цвят към него", заяви Джанер Акгюн.

Художественият ръководител на Истанбулската опера и балет добави, че за последно операта "Електра" на Рихард Щраус се е играла от Истанбулската опера и балет през 2007 г.

”18 години по-късно трупата на Софийската опера и балет връща блясъка на едно от най-силните произведения на гръцката трагедия”, коментира той.

На въпрос дали има разлика между изпълненията и какви са впечатленията от постановката на софийската трупа, Акгюн посочи, че съставът на Софийската опера и балет е изпълнил зрелищно и запомнящо се представление.

“Сценичната версия на операта “Електра”, която представиха нашите гости от София впечатли с визуалната интерпретация, с великолепния декор и затаяващото дъха напрежение от началото до края на представлението.

Бяхме зрители на един много различен стил по отношение на постановка и изпълнение, което ще се запомни. Разбира се, че има разлика в режисьорската работа, в музикалния език и интерпретацията. Великолепният пърформанс на изпълнителите и на оркестъра показа, че оперното изкуство е универсално.

“Електра” на Рихард Щраус е едно от най-силните произведения на гръцката трагедия, в което се интерпретират теми като отмъщение, справедливост и семейни връзки с голяма драматична сила. Важното за нас бе да съберем музиката на Рихард Щраус с великолепните гласове на артистите от България", каза той.

Джанер Акгюн изказа и специална благодарност на маестро Пламен Карталов, директора на Софийската опера и балет, за "великолепната режисура на този спектакъл".

"Многопластовата музика на Щраус, съчетана с поразителната сценична интерпретация на Карталов, предложи на публиката незабравимо оперно преживяване", посочи той.

"Оркестърът на Софийската опера и балет, дирижиран от опитния диригент Евън-Алексис Крист, привлече вниманието с музикално богатата си оркестрация и интензивна драматична структура. Сценичният дизайн на произведението също подкрепя мощния наратив на продукцията. Операта е универсално изкуство, има определени правила, но в постановката на “Електра” на Софийската опера и балет, която бе представена на нашия фестивал, определено се усети големият опит и творческа работа на режисьора Пламен Карталов. Хореографията на Фреди Францути, костюмите на Лео Кулаш, сценографията на Свен Йонке и светлинният дизайн на Андрей Хайдиняк създаваха визуално и слухово единство на сцената, канейки публиката в мрачния и омайващ свят на Електра", каза още художественият ръководител на Истанбулската опера и балет.

Акгюн подчерта, че са поставили основите на сътрудничество между Турската държавна опера и балет и Софийската опера и балет.

“Контактите ни с маестро Пламен Карталов ще продължат. В Истанбул разговаряхме за реализиране на различни проекти като обмен на артисти, постановки в Истанбул и София, участия във фестивали и пр., за чието реализиране има желание и интерес от двете страни в името на сътрудничеството в областта на културата и изкуството. Вярвам, че оттук нататък ще имаме повече гостувания. Истанбул е място, което свързва Изтока и Запада. И ние ще полагаме всички усилия, за да поддържаме тази визия", заяви още той.

На Истанбулския международен фестивал за опера и балет имаше и друг български мотив - откриването се дирижираше от шеф-диригента на Софийската филхармония Найден Тодоров. В гала представлението под ръководството на българския диригент участваха турски и чуждестранни оперни изпълнители. То бе посветено на 10-ата годишнина от смъртта на турската оперна прима Лейля Генджер.

Турската държавна опера и балет представи за пръв път премиерата на операта “Гилгамеш”, композирана от Аднан Сайгун. "Гилгамеш" се смята за най-старият епос на древна Месопотамия и вторият най-стар религиозен текст след "Текстовете от пирамидите".

Освен Софийската опера и балет в истанбулския фестивал участваха Театърът на балета на Борис Ейфман от Санкт Петербург, Балетът на турската държавна опера и балет, оперни певци от Китай, Република Корея и др.

Фестивалът в Истанбул е главният от четирите международни фестивали за опера и балет на Турция, които се провеждат от месец май до месец септември в Истанбул, Анталия, Бодрум и Измир/Борнова.

* Джанер Акгюн е завършил оперния отдел на Държавната консерватория в Университета "Хаджеттепе" в Анкара. През 2011 година е избран за най-добър оперен певец на годината в конкурса на Фондация „Семиха Берксой“. Продължава артистичния си живот на сцената като изпълнител и   като художествен ръководител, продуцира нови произведения от турски композитори.

     

   

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Повече от 50 филма ще бъдат показани в първото издание на Sofia Short Fest
Маслена картина на Търнър, открита след 150-годишно забвение, отива на търг
Премиерна прожекция на документалния филм за българското Черноморие "1 SEA"
„Институтът“ – новият телевизионен трилър по Стивън Кинг имаше премиера в Лондон
Балетна и танцова школа „Бисер“ празнува с концерт 40-годишнина от създаването си
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Юни
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Творчески отражения
Йордан Пенков - J.Pank подрежда ретроспективната изложба Black&White
Авансцена
Международна изложба „Фактори на въздействие: Ако снимането има значение“
Цветни аспекти
Повече от 50 филма ще бъдат показани в първото издание на Sofia Short Fest
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.